ŚDS Pruchnik
Trening pedagogiczny
Trening ma charakter indywidualnej pracy i jest dostosowany do potrzeb i możliwości psychofizycznych uczestników. Podczas treningu duży nacisk kładzie się nad doskonaleniem posiadanych jak i nad wyrobieniem nowych umiejętności potrzebnych do optymalnego funkcjonowania społecznego uczestników. Cele te realizuje się w oparciu o następujące tematy:
- Czytanie (znajomość liter, analiza i synteza wzrokowa, technika, tempo, rozumienie czytanego tekstu, praca nad eliminacją błędów).
- Pisanie (znajomość liter pisanych, technika, grafia, błędy, doskonalenie sposobu pisania).
- Działania matematyczne (znajomość cyfr, znajomość nominałów, dodawanie oraz odejmowanie).
- Usprawnianie percepcji wzrokowej i słuchowej (analiza rysunku, różnicowanie figur geometrycznych i kolorów, zapamiętywanie, układanie obrazka z części, spostrzeganie podobieństw i różnic na podstawie dwóch obrazków).
- Ćwiczenia rozwijające słownictwo i myślenie
- Wzbogacanie słownictwa czynnego i biernego
- Posługiwanie się złożonymi strukturami zdań w oparciu o ilustracje, historyjki obrazkowe
- Rozszerzanie pojęć ogólnych: grupowanie obrazków, przedmiotów
- Układanie historyjek obrazkowych określanie związków przyczynowo – skutkowych, wyodrębnianie elementów akcji
- Usprawnianie orientacji przestrzennej (schemat ciała, nazywanie kierunków i stosunków przestrzennych, rozumienie pojęć dotyczących relacji, znajomość dni tygodnia, nazw miesięcy, nazw pór roku).
- Rozwijanie procesów myślowych (kojarzenie, pamięć),
- Kształcenie umiejętności komunikacji werbalnej i pozawerbalnej.
- Współpraca z logopedą w celu polepszenia mowy.
- Praca nad emocjami (rozumienie i nazywanie emocji, analiza przykładowych obrazków)
- Zdobywanie ogólnej wiedzy o świecie.
- Rozmowy indywidualne z uczestnikami.
Praca pedagoga polegała również nad prowadzeniem badania postępu w rozwoju społecznym PAC nowo przyjętych uczestników oraz organizowaniu spotkań edukacyjno-profilaktyczne.